در حال بارگذاری ...
به طراحی و کارگردانی سید حسن حسینی نژاد؛

پرفورمنس «پیک پنجم» در گرگان اجرا شد

پرفورمنس «پیک پنجم» به طراحی و کارگردانی سید حسن حسینی نژاد و به همت و مسئولیت پذیری اجتماعی جمعی از هنرمندان و در راستای مطالبه ملی واکسن کرونا در میدان ولی عصر (کاخ)  شهرستان گرگان اجرا شد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در گلستان و به نقل از روابط عمومی گروه اجرایی؛ پرفورمنس «پیک پنجم» یک رویداد انتظاری در راستای مطالبه گری ملی واکسن کرونا به ایده پردازی و کارگردانی «سید حسن حسینی نژاد» با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در عصر روز شنبه 23 مرداد ماه در 2 زمان 30 دقیقه ای و در 2 سوی میدان ولی عصر (کاخ) شهرستان گرگان به اجرا رسید.
سید حسن حسینی نژاد ایده پرداز و کارگردان پرفورمنس «پیک پنجم» که تا به امروز پرفورمنس های متعددی در حوزه های فرهنگی و اجتماعی با عناوینی چون  حاشیه نشینی، پروانگی،وصیت شهدا به کارکنان دولت، ابراب خودم، گوش شنوا و نه به احتکار خانگی در شهرستان گرگان اجرا کرده است، اظهار کرد: در ماه گذشته و به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر و نیز هفته مقابله با قاچاق کالا و ارز پرفورمنس های «گوش شنوا» و «نه به احتکار خانگی» را در شهرستان گرگان اجرا کردم.
وی افزود: علی رغم اینکه مفاهیم طرح شده در آن 2 پرفورمنس به نوبه خود موضوعاتی مهم بودند و از قضا به خصوص پرفورمنس «نه به احتکار خانگی» با استقبال قابل توجه مردم در فضای حقیقی و مجازی رو به رو شد؛ اما برخی از مخاطبان اجراها گفتند شایسته بود در این بُرهه ی زمانی که مردم و جامعه دغدغه ی مسائلی چون قطعی آب و برق، طولانی شدن پاندمی کرونا، واکسن و دغدغه ی تعطیلی کسب و کارها و مسائل معیشتی و ... را دارند؛ اثری در راستای این مسائل اجرا می کردیم.
حسینی نژاد ادامه داد: از آن روز ذهن بنده درگیر موارد مطروحه بود که این بار باید پرفورمنسی مردمی و در راستای خواسته های آن ها و متناسب با شرایط قرمز کرونایی و با رعایت پروتکل ها اجرا کنم؛ تا اینکه خبر سفر هموطنان ما به ارمنستان برای تزریق واکسن رسانه ای شد و ایده ی پرفورمنس «پیک پنجم» در ذهنم جرقه زد.
وی افزود: با اینکه از زمان ایده پردازی تا دریافت آخرین مجوز برای اجرا زمان زیادی صرف شد، اما جا دارد از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و فرمانداری گرگان که در این شرایط قرمز کرونایی همکاری کردند و مجوز دادند تشکر کنم.
حسینی نژاد با تاکید بر اینکه برای این اجرا خواستار حمایت مالی از هیچ جایی نبوده و او و گروه اجرایی اش تنها بر اساس مسئولیت اجتماعی و انسانی این اثر را تولید کرده است، درباره شکل اجرای پرفورمنس «پیک پنجم» گفت: در این اجرا چندین اجراگر زن و مرد در گروه های سنی مختلف (دهه 60، 70 و 80 ) با لباس ها و صورتک های متحدالشکل هنرنمایی کردند.
کارگردان پرفورمنس افزود: با توجه به شرایط خاص کرونایی شهرستان گرگان و عدم امکان مواجهه مستقیم با مردم و بخاطر رعایت دستورالعمل های بهداشتی، برای این پرفورمنس از شیوه «مجسمه زنده» برای انتقال مفاهیم مدنظر استفاده کردیم؛ بدین شکل که بازیگران بدون حرکت در محل مدنظر اجرا (میدان ولی عصر) مستقر شدند و همچون مجسمه، ژستی مفهومی و از پیش تعیین شده را در راستای بیان مطالبه عمومی تزریق واکسن کرونا به نمایش در آوردند.
وی با اشاره به اینکه واکسیناسیون مدتی است شروع شده اما اقدام به آن دیر و روندش کند است و هنوز جامعه ی قابل توجهی از مردم هنوز واکنس نوبت اول خود را دریافت نکرده اند، ادامه داد: همچنین با نظرسنجی از اعضا گروه و نیز بهره مندی از نظرات صاحب نظران و افکار سنجی های مردمی؛ کلمات و هشتگ هایی بر روی تابلوهایی در دست برخی از اجراگران برای تبیین بهتر مفاهیم کلی اثر استفاده شد.
حسینی نژاد در پایان اجرای این اثر را به کادر خسته ی درمان، خفتگان در خاک و خانواده های معزای قربانیان ویروس منحوس کرونا تقدیم کرد.

در این اثر نمایشی، حسین سالاری،احمد شاهرخ، محسن قربانی، معید مرگان پور، طاها فرزبد، محمد اسلامی،مانلی گلدسته و الهه دنکوب به عنوان اجراگر ایفای نقش کردند.

دیگر عوامل اجرایی پرفورمنس «پیک پنجم» عبارتند از: دستیار اجرایی: فائزه نوآبادی، عکاس و مستندساز: مهدی صیادی و معید مرگان پور، طراحی لوازم اجرا: فرزانه شاهینی. 

پرفورمنس  «پیک پنجم» در عصر روز شنبه 23 مرداد ماه در 2 زمان 30 دقیقه ای و در 2 سوی میدان ولی عصر (کاخ) شهرستان گرگان به اجرا رسید.




مطالب مرتبط

یادداشتی بر نمایش《عهد سیاوش》به کارگردانی رضا پورتراب‌زاده

نمایشی شایسته، فاخر و لبریز از نمادها، اسطوره‌ها و افسانه‌ها
یادداشتی بر نمایش《عهد سیاوش》به کارگردانی رضا پورتراب‌زاده

نمایشی شایسته، فاخر و لبریز از نمادها، اسطوره‌ها و افسانه‌ها

نمایش «عهد سیاوش» نوشته رضا پورتراب زاده و حسین جهان افروز و کارگردانی رضا پورتراب‌زاده از ۱۵ تا ۲۹ دی۱۴۰۲ در گرگان به روی صحنه رفت.

|

نظرات کاربران